האמנית אודליה יהודיין באירוע השקת התערוכה נשמה איראנית, צילום יהורם גלילי
האמנית אודליה יהודיין באירוע השקת התערוכה נשמה איראנית, צילום יהורם גלילי

"התרבות האיראנית לא אויבת": נפתחה בראשון לציון התערוכה 'נשמה איראנית'

התערוכה מוצגת בקירות אמן בבניין העירייה. האוצרת קרן ויסהוז: "אנו לא מסמנים את התרבות כאויבת". האמנית אודליה יהודיין: "מתפללת לקחת את הורי לטיול שורשים"

פורסם בתאריך: 14.8.24 11:07

על רקע המתיחות הבטחונית והעוינות הגדולה בין ישראל לאיראן, וביוזמת ארגון מורשת יהדות ותרבות איראן בישראל, מוצגת בקירות אמן בבניין עיריית ראשון לציון התערוכה "נשמה איראנית". אוצרת התערוכה קרן ויסהוז אומרת: "בתקופה זו שבה איראן נחשבת למדינת אויב אנו צריכים לזכור שיש הנהגה איראנית ועם איראני, כשאנו לא מסמנים את התרבות כאויבת ולא מתנכרים לתרבות זו".

התערוכה הושקה ביוזמת ארגון המורשת בראשותו של משה טווקולי, שמטרתו היא שמירת המורשת, השפה והספרות הפרסית, לחגוג את החגים האיראניים ברוב תפארתם ועוד. התערוכה הושקה בשיתוף עם עיריית ראשון לציון. בתערוכה, המוצגת בקירות אמן בבניין עיריית ראשון לציון (קומות 4-3) עד 19 בספטמבר, משתתפים 10 אומנים ואומניות: מינו מוסאפור, שמואל חזני, יהורם גלילי, מיטרה אריאלי, אודליה יהודיין, רות כהן מרק, ורד גרנדיר פרוכטמן, ניבה הרסגור הנדין והללי פריד (שהיצירה שלה "נשבר לי הלב, תעזרו לי" מופיעה על ספר חדש הנושא אותו שם שיצא לאור על ידי הפסיכולוגית הקלינית נטע ענבר סבן).

בשבוע שעבר נערך אירוע חגיגי בקירות אמן בבניין עיריית ראשון לציון להשקת התערוכות "נשמה אירנית", "4 עונות החיים" של האמנית סבטלנה מיצ'קו (קומה 1) ו"בבואה של עיר" של האמן מירל לוטן (קומה 2) – שיוצגו עד 19 בספטמבר. אולם האירועים בקירות אמן בעיריית ראשון לציון היה מלא עד אפס מקום באירוע ההשקה, שאותו הנחתה אוצרת התערוכה קרן ויסהוז ובו נשאו דברים בין היתר ויסהוז עצמה, מנהלת תחום אמנות אדוה ויינשטיין, סגן ראש העירייה מוטי עג'מי, האמנים סבטלנה מיצ'קו ומירל לוטן, משה טווקולי ואורלי כהן מארגון מורשת יהדות ותרבות איראן בישראל והאמנים יהורם גלילי ואודלייה יהודיין.

 

ויסהוז: "התערוכה מציגה קשת של יצירה: בציור, בשירה, בצילום ובאומנויות הקראפט מעידים על העושר שעדיין מפעפע ופועם ממעיין הרוח של קהילת יוצאי איראן. תערוכה זו והאומנים והאומניות המשתתפות בה מקבלים הזדמנות שנייה, זאת לאחר שבעקבות פרוץ המלחמה בשבעה באוקטובר היא נסגרה לציבור. הרעיון היה לראות כיצד לא לוותר על השורשים שלנו למרות שעברנו למדינה אחרת ודוברים שפה אחרת. בתקופה זו שבה איראן נחשבת למדינת אויב אנו צריכים לזכור שיש הנהגה איראנית ועם איראני, כשאנו לא מסמנים את התרבות כאויבת ולא מתנכרים לתרבות זו, ובטח לא לאחים ולאחיות שלנו שהגיעו מתרבות זו".

האמנית והמשוררת אודליה יהודיין, המשתתפת בתערוכה, גדלה בבית איראני ומאז חוקרת בדרך עצמאית את שורשיה. היא לפני ספר ביכורים ומגישה מזה שמונה שנים ברדיו 106fm תכניות רדיו על תרבות, איראן ומורשת היהדות. בדף הפייסבוק MY Iranian Folklore , שיש לו מעל 68,000 עוקבים מכל רחבי העולם, היא משמרת את ההווי האיראני על גווניו. חלומה הגדול הוא לקחת את הוריה לטיול מולדת. "לכך אני מתפללת", היא אומרת, "איראן של היום היא איסלאמית ואינה משקפת את העושר התרבותי והמפואר שיש לעם הזה. דווקא בימים אלו כשהכל נפיץ, יש לנו אמירה אחרת – הפגנת אהבתנו לשורשים שמהם גדלנו".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר