ביום שני הקרוב יתקיים דיון בבג"ץ בנושא העתירה נגד שר התחבורה, השר להגנת הסביבה ורשות התעופה האזרחית בדרישה להוריד את מפלס רעש המטוסים ממנו סובלים התושבים, בעיקר בשעות הלילה.
את העתירה הגישה עיריית ראשון לציון, בשיתוף עם עיריית חולון, יהוד-מונוסון, משמר השבעה ומועצה אזורית עמק לוד. על פי העתירה, כל המראה מנתב"ג חושפת לרעש כ-800 אלף תושבים.
רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון?
הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון כאן והיו הראשונים לדעת
הרשויות דורשות בעתירה להפחית את הרעש בצורה דרמטית שכן הוא גבוה מהתקן בארץ ובעולם. הן טוענות כי לפני למעלה משנתיים וחצי נערכה בדיקה נרחבת של המשרד להגנת הסביבה, רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה כאשר בסיומה הומלץ לבצע הורדה של סיפי הרעש. אלא שבשנים האחרונות, בהם עברו מעל לחצי מיליון מטוסים בשמי האזור, כלל לא בוצעה אכיפה כנגד הפרה של סיפי הרעש הקיימים.
סוגיית רעש המטוסים סביב נתב"ג הולכת וגוברת עם הזמן. זאת בשל מדיניות "השמיים הפתוחים" המגדילה את היקף התנועה האווירית בנתב"ג, הצפיפות הגדלה של יישובי מרכז הארץ והיעדר 'עוצר לילה' בנתב"ג שגורם לכך שצפיפות הטיסות בלילה עולה על זו שביום.
בעתירה שהגישו עו"ד נרי ירקוני וחן עמידור, נכתב כי "בעיית הרעש בשדות תעופה שבלב אוכלוסייה אזרחית מוכרת בעולם ומטופלת על ידי רשויות התעופה במגוון שיטות שמקטינות את מטרד הרעש בלילה. נמל התעופה הית'רו בלונדון מעדכן מדי חמש שנים את מדיניות הרעש והפחית לאחרונה את כמות הרעש המותר בלילה בשנים 2022-2017 בלמעלה מ- 40%, לעומת הרעש שהיה מותר בחמש השנים הקודמות".
במכתב שנשלח על ידי השר להגנת הסביבה לשר התחבורה ואשר צורף לעתירה נכתב, כי "בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע עוד בשנת 2001 שמעבר כלי טיס בלילה בסמיכות לאזורים מאוכלסים מהווה פגיעה בזכויות בסיסיות של אדם לשינה".
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "לא ייתכן שהמשרד להגנת הסביבה יחד עם הגורמים המקצועיים ממליצים על הורדת סיפי הרעש ומשרד התחבורה מתעלם מן ההמלצות. הפגיעה בבריאותם ובאיכות חייהם של תושבי האזור היא בלתי נסבלת ונעשית תוך התעלמות מוחלטת מהתקנות ותוך פגיעה בזכות הבסיסית של אדם לשינה. אני מקווה שבג"ץ יתערב לטובתם של מאות אלפי תושבי האזור שסובלים מרעש המטוסים בלילה".
לעתירה צורפה חוות דעת מומחית של ד"ר אסנת ארנון, עורכת הפרק הסביבתי בנוהל לבחינת פרויקטים תחבורתיים, שבדקה את הנושא לעומקו. ארנון קובעת, כי "סף הרעש המירבי החל כרגע הינו בלתי סביר בעליל, ובלילה בפרט, ויש לשנותו בדחיפות ולהתאימו למצב כיום".
בחוות הדעת נכתב כי "רעש המטוסים הינו מקור הרעש המטריד ביותר מבין מקורות הרעש התחבורתיים והסדרתו חיונית על מנת להגן על בריאות הציבור המתגורר סביב נתב"ג ועל איכות חייו. בשעות היום קבועים כרגע מפלסי רעש, אשר יש להגבילם במעט. הבעיה חריפה במיוחד בשעות הלילה, כיוון שרעש המטוסים מפריע מאוד למנוחה ולשינה תקינה, ולכך השפעה שלילית חריפה על תפקודו של האדם בעבודה ובלימודים ועל ניהול חייו. לפיכך, חובה על הגורמים המוסמכים לקבוע בדחיפות סיפי רעש סבירים למטוסים בשעות לילה באזורי מגורים".
פורום ישובי עוטף נתב"ג עוסקים רבות בנושא ואף שכרו שירותים של יועצים מומחים בתחום על מנת לבחון את הנושא על כל היבטיו.
רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון כאן והיו הראשונים לדעת
תגובות