לא מזמן, ב-18 בדצמבר 2023, אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן, תקנות התעבורה, שהובאו על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, שיחייבו רוכבי כלים חשמליים בנשיאת לוחית רישום. בכך יוכלו גורמי האכיפה לרשום דו"חות באופן דיגיטלי על בסיס מצלמות ולא רק באופן ידני כפי שקורה כיום. תקנות התעבורה החדשות שקודמו על ידי ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה בשיתוף עמותת אור ירוק, באות לאחר שנת שיא במותם של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.
על פי עמותת אור ירוק, 28 רוכבי כלים חשמליים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בתאונות דרכים – עלייה של 75% במספר הרוכבים ההרוגים לעומת שנת 2022 (ו-12 רוכבים יותר), הנתון הגבוה ביותר מאז הותרה נסיעתם בישראל.
מטרת תקנות התעבורה החדשות היא הסדרת הרישום של כלי התחבורה הקלה ובכך לאפשר אכיפה ולמנוע גניבות של כלים חשמליים. מטרה נוספת היא כאמור מתן אפשרות לרישום דוחות באופן דיגיטלי על בסיס מצלמות. זאת נוכח הירידה במתן השוחות אל מול העלייה במספר הנפגעים בתאונות של כלים חשמליים. התקנות החדשות מחייבות כל רוכב בנשיאת לוחית זיהוי שמספרה הוא אישי ואינו יהיה מותר להעברה מאדם לאדם. רוכבי הכלים החשמליים יוכלו להירשם החל מתאריך 1.2.24 ותהיה אפשרות לרישום מקוון. החובה להתקין את הלוחית על הכלי תחול חצי שנה לאחר מכן, החל מהתאריך 1.8.24. רוכב שלא יישא לוחית זיהוי לאחר תאריך זה יבצע עבירה.
ומה קרה עד עתה בתחום הדוחות? 34,410 דוחות רשמו במשטרת ישראל לרוכבי האופניים והקורקינטים חשמליים בשנת 2022, 94 דוחות בממוצע בכל יום. כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. שנת 2022 מהווה את השנה השנייה ברציפות שמספר הדוחות שרשמו במשטרה לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים נמצא במגמת ירידה. זאת למרות העלייה במספר הרוכבים שנפגעו ונהרגו. ב-2020 שהייתה שנת שיא במתן דוחות, נרשמו 48,210 דוחות. ב-2021 36,867 דוחות.
כמה דוחות ניתנו בערים השונות ב-2022? בתל אביב ניתנו בסך הכל 7,914 דוחות, מהם 2,831 לרוכבי אופניים חשמליים ו-5,083 לרוכבי קורקינט חשמלי. אחריה רמת גן עם 3,111 דוחות בסך הכל, מהם 1,164 לרוכבי אופניים חשמליים ו-1,947 לרוכבי קורקינט חשמלי.
ומה קורה בערי הסביבה?
בחולון ניתנו ב-2022 בסך הכל 1,887 דוחות, מהם 847 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-1,040 לרוכבי קורקינט חשמלי.
בבת-ים ניתנו ב-2022 בסך הכל 685 דוחות, מהם 327 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-358 לרוכבי קורקינט חשמלי.
ברחובות ניתנו ב-2022 בסך הכל 180 דוחות, מהם 156 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-24 לרוכבי קורקינט חשמלי.
בראשון לציון ניתנו ב-2022 בסך הכל 9 דוחות, מהם 3 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-6 לרוכבי קורקינט חשמלי.
ומה קורה בערים נוספות במרכז?
בפתח תקווה ניתנו ב-2022 בסך הכל 348 דוחות, מהם 273 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-75 לרוכבי קורקינט חשמלי.
בהרצליה ניתנו ב-2022 בסך הכל 265 דוחות, מהם 199 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-66 לרוכבי קורקינט חשמלי.
בכפר סבא ניתנו ב-2022 בסך הכל 107 דוחות, מהם 94 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-13 לרוכבי קורקינט חשמלי.
בראש העין ניתנו ב-2022 בסך הכל 94 דוחות, מהם 83 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-11 לרוכבי קורקינט חשמלי.
ברעננה ניתנו ב-2022 בסך הכל 78 דוחות, מהם 66 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-12 לרוכבי קורקינט חשמלי.
בהוד השרון ניתנו ב-2022 בסך הכל 49דוחות, מהם 847 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-1,040 לרוכבי קורקינט חשמלי.
ברמת השרון ניתנו ב-2022 בסך הכל 49 דוחות, מהם 42 לרוכבי אופניים חשמליים, ו-7 לרוכבי קורקינט חשמלי.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בנושא: "לאחר מאבק ממושך של עמותת אור ירוק אנחנו רושמים הצלחה אשר תוביל לצמצום עבירות התנועה של הרוכבים ותחזק את תחושת הבטיחון האישי של כולנו אני מברך את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על לקיחת אחריות ופעולה נחרצת לצמצום תאונות הדרכים במעורבות כלים חשמליים. בצד החקיקה, יש לחזק את האכיפה המשטרתית בערים ובישובים בסיוע הפקחים העירוניים. יש לרתום למשימת הצלת החיים גם את המשטרה וגם את הפקחים העירוניים, להוסיף ניידות ושוטרים ולהתמקד באכיפה עירונית חסרת פשרות. אסור שחקיקה טובה ונכונה, כזאת שתציל חיי אדם, לא תהיה אפקטיבית בגלל היעדר אכיפה".
תגובות