בדרך כלל הפירות והירקות נקנים במהלך יום הקניות השבועי, באחת מרשתות השיווק שמצויות ברחבי העיר, אך בחודשים האחרונים בראשון לציון יותר ויותר תושבים מתעניינים במשאית פארמוביל- קואופרטיב חקלאי שעיקר השליטה בו בידי חקלאים, אלו מוכרים את התוצרת החקלאית ישירות לציבור ללא תיווך. המיזם פועל מזה כארבעה חודשים באירוח עיריית ראש לציון, ופועל כיום בחמש שכונות ברחבי העיר. כ-18,000 תושבים רכשו כ-150 טון תוצרת חקלאית ישראלית ובנוסף, פארמוביל תרמה כשני טונות תוצרת חקלאית אשר הועברה לנזקקים תושבי העיר.
רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו
היוזמה מתקיימת במהלך ימות השבוע (שני-שישי) בכל יום בשכונה אחרת, בין השעות 15:00-19:30 בשכונות נעורים, נחלת יהודה, נווה חוף – במרכז המסחרי, נווה ים – בחניון בית ספר יסודי איתמר, קריית גנים – בקרבת המתנ"ס, וכמו כן בקרבת מתנ"ס שיכון המזרח. ובחודש הבא תתרחב לארבע שכונות נוספות: שכונות אברמוביץ', נאות שקמה, קרית ראשון, פרס נובל ורביבים.
במקום נמכרים מעל ל- 50 סוגי ירקות שונים, ביניהם: פלפל אדום במחיר של 6.90 שקלים, עגבניות 2.90 שקלים, בטטה 5.90 שקלים, שומר 3.90 שקלים תפוחי סמיט 6.90 שקלים, פינק ליידי 8.90 שקלים, אפרסמון 6.90 שקלים ועוד- סל שברובו (המחירים עשויים להשתנות משבוע לשבוע) עשוי להיות זול יותר לדברי המארגנים, מרשתות השיווק ואף מהשווקים הגדולים.
בעירייה מציינים כי רואים בפעילות זו מסר של תמיכה וערבות הדדית לעובדי האדמה ובמקביל שירות לציבור המתמודד עם יוקר המחיה. חבר המועצה, משה לבהר, קורא לירקנים בעיר להצטרף למאבק ולרכוש את מרכולתם ישירות מהחקלאים על מנת שאלו יוכלו להתפרנס בכבוד ולהוריד את המחירים לציבור לקוחותיהם. "בעוד מספר שנים נוכל לספר כולנו כי מראשון-לציון, בזכות כמה אנשים טובים וחקלאי אחד שהחליט שלא לומר נואש, יצאה הבשורה" מציין לבהר.
העומדים מאחורי יוזמה זו הם ברק אומגה ותומר ריטרסקי. אומגה הוא חקלאי מהמושב פארן שבערבה שעמד מאחורי "מחאת הפלפלים". בשנת 2014 הוא החליט כי המחירים שקיבל מרשתות השיווק הגדולות עבור הפלפלים שגידל לא כיסו את עלויות הקטיף עקב פערי התיווך שבין החקלאי לצרכן שהיו מגיעים לעיתים למאות אחוזים. יחד עם תומר ריטרסקי ,עו"ד במקצועו, התגבש השלב הבא להתמקד בגידול התוצרת תוך קבלת תמורה הוגנת לעבודתם ובשילוב יוזמה שתאפשר לציבור ליהנות ממיטב התוצרת החקלאית עד לפתח הבית. כך למעשה נולד פארמוביל שמציב נקודות מכירה ניידים במרכזי השכונות. אומגה: "אנחנו יוצרים כאן צרכנות חדשה והוגנת, צרכנות שתעניק פרנסה בכבוד לכלל החקלאים. שתיתן לכל בית בישראל את האפשרות לצרוך פירות וירקות, שגדלו בארץ במחירים סבירים".
תגובות